W 1854 roku wybitne osobistości ze świata sztuki, nauki i polityki zakładają  profesjonalny związek fotografów – Francuskie Stowarzyszenie  Fotograficzne (Société française de photographie). Wspólnie organizują wystawy i wykłady, rozwijają nową dziedzinę sztuki i wydają poświęcony jej  biuletyn. W Gabinecie Fotografii MNW można zobaczyć zdjęcia wykonane  przez członków tego międzynarodowego ugrupowania, co pozwoli zagłębić  się w świat dawnych technik fotograficznych. 

Société française de photographie (SFP) – Francuskie Stowarzyszenie  Fotograficzne – powstało w 1854 roku, zaledwie trzy lata po ogłoszeniu wynalazku nowej techniki negatywowo-pozytywowej. Użycie pokrytej kolodionem  szklanej płyty jako podłoża negatywu pozwalało na zapisywanie obrazów  o doskonałej ostrości. Proces naświetlania, wywoływania i utrwalania dawał  odbitki monochromatyczne, ale o zabarwieniu w rozmaitych tonacjach ugrów,  sepii, brązów, w zależności od dobieranych przez fotografów związków  chemicznych. 

Do założycieli Stowarzyszenia należał malarz i fotograf Gustave Le Gray.  W Gabinecie Fotografii zaprezentowano jego autorskie odbitki. Jedną z nich jest  widok Morza Śródziemnego, w unikalny sposób obrazujący dynamikę fal  morskich i niebo ożywione chmurami. Le Gray sfotografował osobno morze  i niebo, a pozytyw wykonał z obu negatywów. Dzięki temu uzyskał malarskie  studium natury, jakiego wówczas nie można było osiągnąć bez zastosowania  fotomontażu negatywowego. 

Większość członków Stowarzyszenia używała techniki szklanego negatywu  kolodionowego i każdy z nich miał indywidualnie wypracowany warsztat twórczy.  Chętnie stosował ją m.in. uczeń Le Gray’a i członek stowarzyszenia Aleksander  Branicki. W Gabinecie Fotografii znajduje się jego autoportret. Metody szklanego  negatywu kolodionowego rozwijał także Camille Silvy. W Gabinecie można  zobaczyć fotografię jego autorstwa, która wyróżnia się swobodną kompozycją  postaci portretowanego malarza Ludwika Bulewskiego i niezwykłą kolorystyką.  

Mimo dużej popularności techniki szklanego negatywu kolodionowego niektórzy  członkowie Stowarzyszenia pozostali wierni wcześniejszej technice  negatywowo-pozytywowej, czyli kalotypii. Odbitki wykonywane z papierowych  negatywów na papierach solnych ukazują pejzaże autorstwa Henriego Le Secqa, 

Informacja prasowa 

Warszawa, 26/07/2024 

Eugene’a Cuveliera i Johna Stewarta. Kalotypie wyróżniają się widoczną fakturą  papieru, miękkością obrazu, są matowe i zamglone. Ta artystyczna technika  powoli traciła zwolenników, aby triumfalnie powrócić w końcu XIX wieku. 

Do elitarnego grona paryskiego Stowarzyszenia Fotograficznego należeli także tacy polscy fotografowie, jak: Karol Beyer i Konrad Brandel z Warszawy, Józef  Kordysz z Kamieńca Podolskiego, Józef Czechowicz z Wilna, Karol Migurski  z Odessy, Ludwik Szaciński z Oslo, Aleksander Ken i Benedykt Tyszkiewicz  z Paryża. Inni europejscy członkowie korespondencyjni ugrupowania, których  prace zaprezentowano na wystawie, tworzyli w Wenecji jak Carlo Naya,  w Wiedniu jak Ludwig Angerer, w Dreźnie jak August Oppenheim, czy  w Londynie jak Roger Fenton. 

Kuratorką odsłony „Fotografie artystów z Société française de photographie” jest  Danuta Jackiewicz ze Zbiorów Fotografii i Ikonografii MNW. Prezentacja będzie  dostępna do 27 października br.